Powered By Blogger

woensdag 1 februari 2017

Spiegelglad vanmorgen 



De straat was echt een schaatsbaan de hele dag door. Het was echt geen pretje om zonder anti glij-ijzers naar buiten te gaan.

We hadden gisteren al gecontroleerd of we echt alles in huis hadden. Vandaag leek het ons niet nodig moeilijk te moeten gaan doen.




Vanmorgen vroeg begonnen om vers brood te bakken. Met het recept uit Kroatië bakken we thuis ook heerlijk brood. Ik zal het recept hier opschrijven voor de liefhebbers :
  • 1/2 blokje gist (of 7 gram droge gist)
  • 1/2 liter warm water
  • 3 eetlepels suiker
Dit met elkaar mengen. De gist in kleine stukjes erbij. Als je het goed gemengd hebt laat je het staan zodat de gist gaat werken.
  • 900 gram meel
  • 1 eetlepel zout
  • 2 eetlepels olie
 Mix deze ingrediënten door elkaar en voeg het gistmengsel er aan toe. Goed kneden tot je een mooi deeg krijgt. Als het aan je vingers plakt heel klein beetje meel erbij doen.
Als je een mooie bal hebt deze insmeren met een klein beetje olie. Dan met een doek erop op een warme plaats zetten ( ik zet hem of vlakbij de houtkachel of ik verwarm de magnetron even leeg. Dan zet ik het daar in)
Een uur laten rijzen.
Dan even doorkneden. Laat het dan nog even rusten. In de tussentijd kan je het pizzablik invetten en op het ingevette pizzablik doen (of wat je wilt) dan met de vork een paar gaatjes er in prikken en  beetje olie bovenop doen. Weer afdekken met een doek en nog een half uur laten rijzen.
De oven voorverwarmen op ongeveer 210 graden en een half uur het brood er in bakken.

 Het brood laten afkoelen onder de doek en dan in een plastic zak doen. Blijft wel een paar dagen lekker zacht.

Na het late ontbijt gaan we even naar buiten. Daar willen we met onze anti glij- ijzers proberen het ijs van de straat te krijgen. Het regent nog een beetje, maar als we buiten zijn wordt het gelukkig echt droog zoals op internet stond.

Wij gaan aan het werk en zien kans snel al het ijs van het pad en van de auto oprit af te krijgen.
We doen ook nog een stuk van de weg. Daar ligt wel zout en wat zand maar het ligt op hoopjes.
Het ijs losmaken en dan met de bezem alles door elkaar mixen.

Ook bij Andi (mijn vriendin en buurvrouw) haar huis kijken we even wat er gedaan moet worden. We besluiten daar gewoon as over het ijs te gooien omdat er geen pad ligt. Alleen maar gras en aarde.

We zijn al met al een uurtje of zo bezig.
Gratis fitness. Je hoeft hier echt niet naar een sportschool. Werk genoeg hier.




Intussen is er 1 die niet van de kou komt genieten. Ze heeft de houtkachel opgezocht. Echt warm daar maar ze schijnt het lekker te vinden.




















Nu ik toch buiten ben loop ik even naar boven naar de kersenboom. Het is al zo lang koud dat het volgens mij wel nodig is de vogels iets bij te voeren. Dus even controleren of alle vetbolletjes nog hangen en of er nog genoeg voor op de plank in het huisje ligt. Er komen vooral heel veel koolmeesjes op af en een soort vinkjes.



Toch is die ijzel ook wel heel mooi om te zien op de bomen en planten.
Dus even wat foto's genomen nu ik toch boven was.
Zo meteen maar weer naar beneden glibberen. Zelfs mijn anti glij-ijzers helpen niet 100%.





















De druppels zijn echt mooi zo aan de blaadjes. Het is leuk om te zien maar voor veel mensen en dieren ook gevaarlijk. Ik probeer de honden een beetje rustig te laten lopen, maar soms zie je ze toch een schuiver maken.






Tot zo ver de avonturen buiten we gaan maar weer naar binnen. We hebben de lunch met reden overgeslagen. We hadden nog wat lekkers dat op moest. Uit mijn kerstpakket had ik nog marsh mellows. We hadden ook nog chocolade. Dit 10 minuten in de oven op 150 graden en met gewone droge koekjes om te dippen echt een traktatie.







2 opmerkingen:

  1. Hoi, mijn naam is Marijke en Ik woon met mijn man Ad sinds 2011 in Nagypall (Baranya). Vraagje: waar heb je die anti glij ijzers vandaan? Die zoek Ik ook! Groetjes,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen