Powered By Blogger

donderdag 23 maart 2017

Gisteren bezoekje aan Zalaegerszeg om daar wat dingen te regelen.


Ik parkeer mijn auto bij het winkelcentrum zodat ik niet hoef te betalen. Het is 8 uur in de ochtend als ik aankom maar het is schitterend weer. Ik loop rustig naar het Deák Ferenc plein (tér) Daar stond vroeger de burght. Deze is gebouwd om de vele aanvallen van de turken in de 16e eeuw te kunnen weerstaan.
Nu staat er het huis van de afgevaardigden van het district.
Voor het gebouw staat de magnolia in de bloei. Ongelooflijk hoe snel de winter plaats heeft gemaakt voor de lente.
Ik ga hier mijn naam wijzigen bij de waterleverancier. Daarna loop ik langs de kerk naar het centrum.
De Marian Magdalena kerk is een kerk in de Neobarok stijl. De kerk is gebouwd tussen 1747 en 1769 de bisschop van Veszprém was toen nog de baas in de stad. In 1777 is dat de bisschop van Szombathely geworden. Op de gevel is het stadswapen zichtbaar.
Maria Magdalena is nog altijd de beschermvrouwe van de stad.
De fresco's in de kerk zijn gemaakt door de Oostenrijkse schilder Cimbol. Ze zijn volgens veel mensen heel erg mooi. Ik had geen tijd om naar binnen te gaan want ik had nog genoeg te doen.

De stad Zalaegerszeg is de hoofdstad van de provincie Zala vandaar dat je hierheen moet voor veel dingen die je moet regelen.
De stad heeft lang een dorpskarakter behouden en dat is nog goed te zien in de binnenstad. Daar zie je geen hoogbouw. Tegenwoordig heeft de stad ongeveer 62.000 inwoners.
Het is een redelijk welvarende stad. In 1930 werd er aardolie gevonden en ook de textielindustrie liep goed. Vroeger was er ook een grote melkerij gevestigd. Tussen 1990 en 1995 ging het even wat minder met de stad.
Na het aantrekken van nieuwe bedrijven nam de werkgelegenheid en de welvaart weer toe.
Nu zijn er veel bedrijven in de omgeving en ook aan toerisme wordt hard gewerkt.

Inmiddels ben ik via de hoofstraat waar veel winkels aangevestigd zijn bij het kantoor van de zorgverzekering aangekomen. Ik handel hier ook de naamswijziging vrij vlot af.

Ik besluit eerst even naar de leverancier van mijn internet te lopen omdat er iets niet klopt met mijn abonnementsprijs. 
Om er te komen neem ik de doorgan naast het belgische restaurant. Als je daar doorloopt kom je in een autoluwe straat waar veel gezellige winkeltjes aan liggen.
Weet het nu dus : in Hongarije neem je een contract voor een jaar en dan moet je hem echt vernieuwen zo niet eindigt de aanbiedingsprijs en ga je de maximale prijs betalen.
Ook hier meteen mijn naam wijzigen.


 Dan nog even naar de verzekeraar lopen en dan heb ik hier weer alles gehad. Nou ja alles. De belastingdienst daar moest ik ook nog heen maar ze hadden vergeten hun website aan te passen en daardoor stond ik voor een gesloten deur. Alle ochtenden open behalve op woensdag.
Ik loop terug via het recent vernieuwde Dísz plein (tér) Dat is echt heel mooi geworden met een fontein. De bloembedden. De schaaktafel. En eromheen voldoende leuke cafeetjes en koffiehuizen.





Vanaf hier loop ik verder de stad uit naar mijn auto. Voordat ik daar aankom moet ik nog langs het busstation. Dat is toch wel iets anders dan in een kleine stad in Nederland.
Het is ongeveer 10 uur als ik weer bij mijn auto aankom. Ik moet nog snel wat inkopen doen bij de bouwmarkt en dan ga ik weer snel terug naar huis.





Onderweg naar huis nog even genieten van het uitzicht. Hier staan op de achtergrond 2 hertjes rustig te eten. Even daarna zie ik hoe een grote roofvogel probeert een kleinere vogel te vangen.






Thuis aangekomen is de temperatuur opgelopen tot ongeveer 20 graden. Dus in plaats van binnen maar lekker buiten aan de slag. Andi is binnen bezig met de muur van de woonkamer, maar dat wil niet echt meezitten. Er blijkt een heel oude verflaag onder te zitten die nu zorgt voor problemen.
Ik ga aan de slag met de tuin. De honden maken er een racebaan van voor het hek. Zo zullen mijn bloemen en planten helemaal niet opkomen dus ik besluit actie te ondernemen.
Daarom was ik nog even bij de winkel in de stad.
Nu maar is aan de slag.
Even wat knutselen en het staat. Denk dat ik buiten het hek het ook doe. Is straks wel makkelijker met het maaien.
Dan is er minder risico dat we ongewild bloemen of planten wat korter maaien.
Dit klusje is weer klaar maar er is nog een klusje wat ik nog wil gaan doen.
Eigenlijk is het volgens goed hongaars gebruik niet mijn taak maar die van mijn buurvrouw aan die kant. Maar goed ik zal het toch maar doen, want we hadden het wel tijdelijk dichtgemaakt aan de onderkant van het hek voor de honden maar het staat niet mooi al die stokken en stukken dakpan. Die er uit halen een geul graven en dan daar ongeveer 10 cm van het kippengaas in en dichtgooien. Dan het kippengaas vastzetten aan het hek. Dan zou er dus in theorie geen hond meer onderdoor moeten kunnen.

Ook dit klusje schiet lekker op maar ik ga het niet meer halen om alles in 1 dag te doen. Het is inmiddels rond 18.00 uur als ik mijn afval boven op de hoop ga gooien.
De oude regenpijp ligt nu naar de goot toe, want eindelijk heb ik iemand gevonden die me geholpen heeft de pijpen die kapot waren te vervangen.

Zo kan het er weer tegen en zal er geen water meer langs mijn muur naar beneden stromen. Hij ziet aan de andere kant van het huis ook het probleem en lost een deel op en komt de rest zaterdag doen.

Boven gekomen zie ik dat het niet lang meer duurt voordat mijn perzikkenboom in de bloei zal staan. Wat gaat het allemaal ineens hard.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten